مرام الاسلامي
اهلا وسهلا بيك عزيزي الزائر

هنا تجد كل ما تريدة ان شاء الله

ويسعدنا كثيراً انضمامك لنا لنستفيد جميعاً وتستفيد .
مرام الاسلامي
اهلا وسهلا بيك عزيزي الزائر

هنا تجد كل ما تريدة ان شاء الله

ويسعدنا كثيراً انضمامك لنا لنستفيد جميعاً وتستفيد .
مرام الاسلامي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرام الاسلامي

أســــــــــــــــــــــــــــــــــــــلامى اجتماعــــــــــــــــــــــــــــى شامل

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
من مرام الى الاخوه فى المنتدى السلام عليكم جميعاً ارجو منكم ان تهتموا ببيتكم الثانى ولا تتركوه وحيدا وعمروه بذكر الله وبمحبتكم وسلامى الحار اليكم احبتى فى الله  وكل عام وانتم بخير

عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....

MuHaMmEd
مرام
لميس
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
لميس
مشرفة
مشرفة
لميس

انثى

العمل/الترفيه : سنة اولى دراسات عليا

عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Empty
مُساهمةموضوع: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الجمعة 3 أبريل 2009 - 19:10

السلام عليكم
ياجماعة الموضوع ده لاى حد عايزيفضض ويكلم ويحكى عن مشكلته وكلنا هنتعاون ونساعدبعض فى حل اى مشكلة تواجه حدمنا
واى موضوع نحب نتناقش فيه مع بعض

هابدا معاكو

انا دلوقتى قلقاااانة جدا لان الامتحانات قربت وانا لسة هابدا مذاكرة وحاسة مس هلحق اخلص

[/size]
مرام
الادارة
الادارة
مرام

رقم العضويه : 1
انثى

العمل/الترفيه : طالبة

عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Empty
مُساهمةموضوع: رد: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الأحد 5 أبريل 2009 - 0:20

موضوع رااااااااائع

جزاكي الله خيرا

اما بالنسبة للامتحانات فذاكري انتي واعملي اللي عليك وربنا ان شاء الله مش هيضيع تعبك

https://maramaleslamy.ahlamontada.com
MuHaMmEd
الادارة
الادارة
MuHaMmEd

رقم العضويه : esraa
ذكر

العمل/الترفيه : كورره

مُساهمةموضوع: رد: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الأحد 5 أبريل 2009 - 2:22

الاجنهاد كفايه انو يطمن انما لو مفيش مذاكره يبقى نبتدى ونسبها ع الله بس ندعيه انه يوفقنا

الدعاء والمذاكره حل
هاجر
عضو جديد
عضو جديد

انثى

العمل/الترفيه : القاعدة ع الشات

مُساهمةموضوع: رد: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الأربعاء 8 أبريل 2009 - 21:32

ولا تضيقى نفسك يا قمر لازم تخرجى نفسك من جو الامتحانات والقلق
وباذن الله هتكونى كويسه اما من حيث المشاكل فانا الحمد لله مش عندى مشاكل بس اوعدك ان لما يكون عندى هقول لكى
لميس
مشرفة
مشرفة
لميس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الجمعة 10 أبريل 2009 - 22:55

جزاكم الله خيرا

وان شاءالله ماحدش يكون عنده مشاكل ابدا
amr
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الإثنين 13 أبريل 2009 - 17:11

انا عندي مشكلة
والمشكلة هي ان صحبي بعني علشان خاطر بنت
انا شوفت صحبي كان ماشي مع بنت
وبقولة لة مين دي بيقولي انا مرتبط معها
قولة البنت دي انا اعرفها كويس
وهي مش كويسة
راح قال البنت الكلام اللي انا قولتهو
راحت قالت لة لو انت عاوزني اختار بني وبين صديقك
فهو اختارها هي وبعني انا
انا مش عارف اعمل اية اروح اكلمة تاني ولا اية
ahmed ezz
عضو ذهبي
عضو ذهبي
ahmed ezz

ذكر

العمل/الترفيه : Listen to Amr Diab

مُساهمةموضوع: رد: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الإثنين 13 أبريل 2009 - 23:10

لا طبعا ده ميبقاش صحبك ولا تكلمه تانى ولا تعبره خالص خلى عندك كرامه

لانه فضل البنت دى عليك وهتلاقى صاحب احسن منه ويقدر الصحوبيه بجد

ربنا معاك يا زعيم

بس امانه عليك تعمل زى ما قولتلك لانه الصح
عبدالله العمده
عضو فعال
عضو فعال

ذكر

العمل/الترفيه : مسئول مبيعات بمصنع النهضه للرديترات

مُساهمةموضوع: رد: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الثلاثاء 14 أبريل 2009 - 16:31

انا يكون ليا الشرف ان اضع قلمى فى هذا الموضوع المميز
لميس
مشرفة
مشرفة
لميس

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الأربعاء 15 أبريل 2009 - 23:47

amr كتب:
انا عندي مشكلة
والمشكلة هي ان صحبي بعني علشان خاطر بنت
انا شوفت صحبي كان ماشي مع بنت
وبقولة لة مين دي بيقولي انا مرتبط معها
قولة البنت دي انا اعرفها كويس
وهي مش كويسة
راح قال البنت الكلام اللي انا قولتهو
راحت قالت لة لو انت عاوزني اختار بني وبين صديقك
فهو اختارها هي وبعني انا
انا مش عارف اعمل اية اروح اكلمة تاني ولا اية

اولا انا بختلف مع

احمد عز

فى وجهة نظره

حاول تشوف الموضوع بطريقة تانية بعيدعن الكرامة ومينفعش وازاى اكلمه تانى .......الخ

شوف الموضوع من الناحية الشرعية

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (انصراخاك ظالما او مظلوما)

وصديقك فى هذه الحالة ظالما لنفسه لاقامته علاقات محرمة شرعا واذا كان هو تخلى عنك فلا تتخلى انت عنه خذ بيده وانصحه

قال صلى الله عليه وسلم ( لا خير فى قوم لا يتناصحون ولا يقبلون النصيحة )

حتى وان صدك وابتعد عنك او احرجك اعلم انه من حقه عليك الا تتركه يقع فى المعاصى وانت تعلم

واعلم ايضا انه يجب على المسلمون جميعا ان ياخذوا بايدى بعضهم حتى وان لم يكونوا اصدقاء فهذه الفريضة وهى

الامر بالمعروف والنهى عن المنكر

قدغابت عنا كمسلمين واصبحنا نقول وانا مالى

وقال صلى الله عليه وسلم ( من راى منكم منكرا فليغيره بيديه فان لم يسطتيع فبلسانه وان لم يسطتع فبقلبه )

لاتغضب من صديقك وتحمله فهوالان فى غفلة وباذن الله وبمساندتك له سيفيق وتذكران الانبياء تحملوا كثيرا من التعذيب والتجريح من قبل اقوامهم حتى يبلغوا رسالة ربهم

فلامربالمعروف والنهى عن المنكر مهمة الانبياء

فشرف عظيم لنا ان نتحلى بهذه الصفة

وهناك نقطة اخرى :

اذا كانت هذه الفتاة كما تقول عنها والله واعلم فانها لن تستمرمعه طويلا وقريبا ستتركه ويعوداليك مرة اخرى ويعلم انك صديق واخ مخلص وقفت بجانبه ولم تتركه يسيروراء هواه

وفضلا عن ذلك تذكرالثواب العظيم الذى ستاخذه عندما تقوم بامره بالمعروف ونهيه عن مايفعله حتى لولم يستجب لك فقد قمت بواجبك نحوه ولم تتركه

وحتى ان لم يكن هذا الشخص صديقك فهواخ لك فى الاسلام وله حق عليك فما بالك وهو صديقك.

ولا تنسى ايضا ان تدعوله فى كل وقت وفى صلاتك ان يهديه الله ويبصر الحقيقة بقلبه ويترك هذه الفتاة ولايدخل فى اى علاقات اخرى الا فى اطارشرعى

فالدعاء له مفعول السحرولكن بصدق ومن قلبك

فكن حريص على صديقك وتحمله فى هذه الفترة واحتسب الاجروالثواب عندالله

فاذا كنت تحبه لله وفى الله فلا تغضب الا لله لاتغضب لنفسك وكرامتك ولكن اغضب لان فعل مخالف لشرع الله يرتكب وصديقك شريك فيه

الصبر الصبر الصبر ولا تياس بسرعة

فقد مكث سيدنا نوح يدعو قومه الف سنة الا خمسين عام

يارب اكون وفقت فى اسداء النصيحة

واقول لاحمدعز

ان الاختلاف فى الراى لايفسدللودقضية
amr
عضو فضي
عضو فضي

مُساهمةموضوع: رد: عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....   عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك.... Icon_minitime1الخميس 16 أبريل 2009 - 23:29

شكرا يا لميس
وانا هعمل بي كلامك
والله يبارك فيكي

عندك مشكلة مضايق من اى حاجة عايزتتكلم وتحكى الى جواك ادخل هنا واحنا هنساعدك تحل مشكلتك....
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مواقف الجامعات.. ادخل واحكيلنا على اللى بيحصل معاك
» أسئلة ذكاء// وقف عندك الدخول فقط للأذكياء
» حاسس بإيه .. نفسك في ايه .. ادخل قول لنا إحساسك ايه دلوقت ( فضفض معانا )
» مشكلة كبييييييييييييرة فى حياتى الشخصية (أأمل ان تجدوا لها حل)
» حل مشكلة اعادة تشغيل الكمبيوتر عند النقر على زر ايقاف التشغيل